Mercedes-Benz 300SL Roadster

 

300SL

Gullwing - Roadster

Club Belgium

English - Nederlands - Français

Geschiedenis

BESCHRIJVING 300SL GULLWING

Mercedes 300SL GullwingDe vleugeldeuren van de Mercedes-Benz 300SL zijn wereldberoemd. Net als de race successen die de auto behaalde op Le Mans en in de Mille Miglia. Kortom, een legendarische auto, die zelfs tot sportwagen van de eeuw werd gekozen in 1999.

Grappig is dat er in eerste instantie helemaal geen plannen waren om de auto in productie te nemen. Dat dat wel gebeurd is, is voornamelijk te danken aan Maximilian ("Maxi") Hoffman, de officiële importeur in Amerika. Hij heeft er persoonlijk op aangedrongen om een productieversie van de auto te ontwikkelen omdat zijn rijke clientèle interesse had in een snelle sportauto en de 300SL de perfecte basis was. Na lang aandringen zwichtte Mercedes en werd nog geen zes maanden later op de New York Motorshow de 300SL voorgesteld, samen met de 190SL. In 1957 hadden sommige Amerikaanse klanten behoefde aan iets meer comfort en ruimte en daarom werd wederom op aanwijzing van Hoffman de 300SL Roadster onthuld.

300SL RoadsterDe coupé kreeg al snel de bijnaam, "Gullwing", omdat de auto op een vogel met gestrekte vleugels lijkt, als beide deuren open staan. In totaal zijn er tussen 1954 en 1957 niet meer dan 1400 Gullwings gebouwd, waarvan er 1100 naar de VS gingen. Hoffman had dan ook niet voor niks zo lang gezeurd om een productieversie. De prijs was een aanzienlijke 29.000 Deutsche Mark wat bijna vier keer zoveel was als een doorsnee Mercedes.

Origineel was de SL bedoeld als racewagen. De letters staan dan ook voor Sport Leicht. De auto heeft dan ook een behoorlijk aantal successen op zijn naam staan zoals een één-tweetje op Le Mans, een eerste plaats in de Carrera Panamericana in Mexico en de eerste, tweede en derde plaats op de Nürburgring.

Concept uit 1952De carrosserie werd voornamelijk ontworpen met de focus op aerodynamica en een lage luchtweerstand. De beroemde deuren waren ook niet alleen een mooie gimmick maar waren nodig door de keuze voor een buizenframe dat veel hogere dorpels vereiste. Voordeel van dit frame was de sterkte en het lage gewicht dat maar 1295 kilo bedroeg inclusief reservewiel en gereedschap. Normaal was de carrosserie van een combinatie van staal en aluminium, maar als optie was ook een carrosserie van alleen aluminium leverbaar. Dit verlaagde het gewicht met 80 kilo , maar helaas bestelden maar 29 klanten deze optie.

Mercedes 300SL GullwingTechnisch gezien beschikte de auto ook over een paar hoogstandjes. De basis van de motor kwam uit de Mercedes 300 sedan (W186). Voor de SL werden de carburateurs vervangen door een injectiesysteem, waardoor het één van de eerste auto's ter wereld werd met een benzine-injectiesysteem. Door deze techniek produceerde de motor 215 pk en had een topsnelheid van 260 km/u. De klanten konden kiezen uit verschillende afstellingen van de achteras, waardoor de auto sneller of juist comfortabeler in langzaam verkeer werd.

De motor moest door de lage carrosserie gekanteld worden om onder de motorkap te passen. Hierdoor lag het zwaartepunt precies in het midden van de auto, maar werd de beenruimte voor de passagier wel verkleind.

Het interieur van de auto was vooral praktisch en ergonomisch ingericht. Om de bestuurder extra ruimte te geven bij de lastige instap kon het stuur gekanteld worden. De bekleding werd in verschillende kleuren stof geleverd, maar de meeste klanten kozen voor leer. De Gullwing was echt gericht op de ultieme rijervaring en de wegligging was dan ook bijzonder goed.

Later zou Mercedes nog vaak teruggrijpen op de reputatie van de 300SL zoals bij de introductie van de laatste SL-klasse en de SLR, maar geen van deze auto's heeft zoveel emoties losgemaakt zoals de oorspronkelijke versie dat deed. Zelfs de speculaties over een reïncarnatie niet.

Production Numbers:


Production Numbers of the 300SL Gullwing coupe
from August 1954 to May 1957

1954

146 units

1955

867 units

1956

311 units

1957

76 units

total:

1400 units

Production Numbers of the 300SL Roadster
from February/May 1957 to February 1963

1957

554 units

1958

324 units

1959

211 units

1960

249 units

1961

250 units

1962

244 units

1963

26 units

total:

1858 units

 

© 300SL Gullwing - Roadster  Club  Belgium  vzw/asbl